تهويه مطبوع و بدن انسان

اردیبهشت 27, 1400 | مقالات تخصصی

چکیده مقاله

در این مقاله ضمن معرفی اجمالی مفهوم HVAC، با اشتراک سازی سیستم های تهویه مطبوع و بدن انسانی می پردازیم.

از این طریق با بخش های مختلف این سیستم آشنایی بیشتری پیدا می کنیم و زین پس بیشتر مواظب سلامتی خود خواهیم بود.

HVAC تهویه مطبوع:

HVAC مخفف گرمايش، تخلیه و تهويه مطبوع مي باشد. (Heating,ventilation and air conditioning) امروزه هر سه ي اين فرايند ها در يك سيستم تهويه AC انجام مي گيرد.

براي آشنايي بهتر با اين سيستم، مثالي ميزنيم كه براي عموم قابل درك است. به كمك تصوير زير، بدن انسان و سيستم تهويه مطبوع را با هم مقايسه مي كنيم:

hvac تهويه مطبوع

كمپرسور يا قلب:

جعبه اي كه بيرون خانه قرار دارد و فكر مي كنيد تمام سيستم تهويه است، تنها قطعه اي از قطعاتي است كه سرمايش خانه ي شما را تامين مي كند. در كمپرسور يك شريان وجود دارد كه مبرد يا همان فريون را در كل سيستم به چرخش در مي آورد. اگر قلب يا همان كمپرسور از كار بيوفتد، ممكن است نياز به عمل جراحي قلب داشته باشيد.

مبرد(فريون) يا خون:

همان طور كه مي دانيد، قلب خون را درون بدن پمپاژ مي كند. در كمپرسور، مبرد همان خون است. خون مواد مختلفي را جا به جا مي كند، درست همان طور كه مبرد چندين بار حالتش تغيير مي كند تا فرايند سرمايش را انجام دهد.

كوئل يا رگ:

لوله هاي مسي از كمپرسور يا همان قلب خارج شده و مبرد را به درون و بيرون خانه هدايت مي كنند. اين يك حلقه ي بسته است. فريون يا همان مبرد توسط كمپرسور يا قلب به داخل خانه پمپ مي شود و در حالتي ديگر آماده ي برگشت به كمپرسور مي شود. اگر مبرد يا همان خون نشتي داشته باشد بايد آن را ببنديم. بسته به منطقه اي كه اين اتفاق ميوفتد، احيا يا تعمير اين رگ ها تقريبا غير ممكن است.

فيلتر دراير يا كليه:

همانطور كه بدن دائما در حال فيلتر كردن خودش است، فيلتر دراير در سيستم تهويه، همه ي اجزاي غيرضروري و غير مغذي را از بين مي برد. فيلتر دراير دقيقا در كنار كندانسور قرار دارد(جعبه ي بيرون).

كندانسور يا غده ي عرق:

بدن شما به هنگام فعاليت، نياز دارد كه خنك سازي هم انجام دهد. مبرد سيستم تهويه ي شما هم نياز دارد كه خنك شود زيرا گرما را جذب مي كند. جعبه اي كه در خارج خانه ي شما قرار دارد وظيفه ي  خنك سازي مبرد را قبل از ورود به كمپرسور دارد. براي همين تمر، فن در حال چرخش است. دما بالاست و به طور مداوم در كوئل حركت مي كند تا سطحي كه بيشتريت قابليت خنك شدن را دارد، بيشتر كند. شما نبايد عرق يا رطوبتي را روي كندانسور خود مشاهده كنيد؛ در غير اين صورت، بايد دستگاه را خاموش كنيد و با يك متخصص تماس بگيريد.

ترموستات همان مغز سيستم تهويه است.

كنترل برد(صفحه كنترل) يا سيستم عصبي:

ترموستات با كندانسور و كوره (محل قرارگيري صفحه ي كنترل) در ارتباط است. سيستم عصبي مركزي بخش خارق العاده اي از بيولوژي ماست كه به صورت غير ارادي فعاليت مي كند. سيستم تهويه بايد همسو با همه ي قطعات ديگر كار كند. بدون سيستم عصبي مركزي،‌ خانه به درستي سرد يا گرم نمي شود. گاهي ممكن است سيستم عصبي مركزي بسوزد و نياز به جايگزيني داشته باشد.

فن (پروانه/وزنده) يا پا:

در واقع فني كه در هواساز شما قرار دارد، هوا را در خانه به گردش در مي آورد. همانطور كه پاهاي ما به ما توان راه رفتن يا دويدن مي دهند، اين فن ها هوا را به حركت در مي آورند.

داكت يا كفه ي پا:

عملكرد فن و داكت را باهم اشتباه نگيريد. داكت يا كفه ي پا جاييست كه اصطكاك با زمين به وجود مي آيد و زمينه ي راه رفتن و يا دويدن را ايجاد مي كند.

لوله هاي درين يا مجاري ادراري:

سيستم تهويه به طور طبيعي دچار غلظت مي شود. اين غلظت بايد خارج شود. سيستم تهويه آن را از يونيت خارج كرده و به يك سيني منتقل كرده و يا از خانه بيرون مي كند. در صورت لخته شدن در سيستم، بهتر است هرچه سريعتر آن را تعمير كنيد.

كوئل اواپراتور يا ريه:

وقتي كه فن مشغول به كار است، هوا را به كوئل اواپراتور مي فرستد و سپس هواي گرمتر را از خانه بيرون مي كشد (به وسيله ي برگشت هوا). كوئل، گرما و رطوبت را از خانه جذب مي كند و اجازه مي دهد هوا خنك شود و سپس توسط داكت، توذيع شود. ريه هاي ما هوا را جذب مي كنند و حالت آن را تغيير مي دهند. كوئل اواپراتور در هواساز قرار مي گيرد كه عموماً در گاراژ(پاركينگ)، كابينت يا زير شيرواني جاي دارد.

هواي برگشتي يا دم:

هوايي كه وارد سيستم تهويه مي شود و تقريباً هميشه نزديك مغز يا ترموستات است.

هواي خروجي يا بازدم:

هوايي كه توسط داكت به داخل خانه بر مي گردد و در سراسر خانه توزيع و پخش مي شود.

اگر در همه ي اين قطعات و قسمت ها جزئي بنگريم و آن ها را مورد بررسي قرار دهيم، متوجه پيچيدگي هاي زيادي خواهيم شد. هدف ما در اين متن، رسيدن به دركي مشترك و به نسبت ساده از عملكرد سيستم تهويه مطبوع است.

اميدواريم اين اطلاعات برايتان مفيد بوده باشد.