آشنایی با تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی

آشنایی هر چه بیشتر با هواساز هایژنیک

قبل از بررسی تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی بهتر است با هواساز هایژنیک آشنا شوید. با استفاده از هواساز هایژنیک به راحتی می توان به محیطی کاملا استریل شده و بهداشتی دست پیدا کرد. این نوع دستگاه هواساز قادر است سطح آلاینده های هوا و ذرات معلق را با بالاترین کیفیت کنترل کند. این نوع هواساز با نام هواساز بهداشتی نیز در بین افراد معروف شده است زیرا این دستگاه قادر است ذرات معلق و گرد و غبار را ۹۹ درصد جذب کند.
این نوع هواسازها معمولا در ظرفیت ۱۵۰۰ تا ۶۵ هزار فوت مکعب بر دقیقه تولید می شوند. هواساز هایژنیک یا بهداشتی امروزه کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد به گونه ای که می توان شاهد استفاده از آن در فضاهای داروسازی، بیمارستانی، صنایع پزشکی، صنایع غذایی و … بود. در واقع از هواساز هایژنیک در فضاهای نیازمند به هوای تمیز و عاری از میکروب استفاده می شود.
هواساز هایژنیک از اجزای مختلفی همچون فن، الکتروموتور، کویل، تجهیزات رطوبت زن، استراکچر، فیلتر، دمپر و مجراهای خروجی و ورودی سیستم تهویه مطبوع تشکیل شده است. این نوع هواسازها با ساختارهای ال شکل، عمودی و افقی تولید و عرضه می شوند. از دیگر امکانات متفاوت در دستگاه هواساز هایژنیک نسبت به دیگر هواسازها امکان شست و شوی داخلی آن است.

 

نگاهی بر مزیت های استفاده از تجهیزات هواساز هایژنیک و معمولی

بهتر است بدانید استفاده از این تجهیزات مزیت های بسیاری را به دنبال دارد. با استفاده از این تجهیزات می توان دما و رطوبت هوا را کنترل کرد. با این تجهیزات تأمین هوای تمیز با حجم مورد نیاز برای فضای مورد نظر امکان پذیر است. همچنین تجهیزات هواساز هایژنیک و معمولی را می توان در مکان های مختلف و با ظرفیت های متفاوت نصب کرد.
قابل ذکر است که حجم و سرعت هوای خروجی این تجهیزات به خوبی قابل کنترل است. این تجهیزات از متریال مقاوم و ورق های آلومینیومی و فولاد گالوانیزه ساخته می شوند. در ساختار این تجهیزات از یکسری فیلترهای قوی جهت تصفیه هوا استفاده شده است. استفاده از این سیستم ها باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می شود.

 

نگاهی بر تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی

هواساز هایژنیک و معمولی دارای یکسری تفاوت ها هستند که کاربری و عملکرد آن ها را متفاوت کرده است. بهتر است نگاهی مختصر بر تفاوت هواساز هیژنیک و معمولی داشته باشید.

تفاوت در نوع فیلتراسیون: یکی از تفاوت های بین هواساز هایژنیک و معمولی، نوع فیلتر به کار رفته در آن ها است. در هواساز هایژنیک از فیلترهای مختلفی همچون کیسه ای، هپا و یا اولپا استفاده می شود. این نوع فیلتر ها مانع از ورود تمام میکرو اورگانیسم های موجود در هوا به داخل فضای مورد نظر خواهند شد. در مقابل از فیلتر های آلومینیومی و گاهی کیسه ای در هواساز های معمولی استفاده می شود. این فیلترها به منظور فیلتراسیون حد اقل ذرات گرد و غبار مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت در نوع فلز استفاده شده در ساخت بدنه: در ساختار هواساز هایژنیک تجهیزات خاصی قرار داده شده است. این تجهیزات فیلترها را به خوبی کنترل می کنند. این در حالی است که هواسازهای معمولی فاقد این تجهیزات هستند. همچنین از فلز استیل در بدنه هواساز هایژنیک استفاده شده است. از این نوع ورق ها به منظور جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها و باکتری ها استفاده می شود.

نوع آب بندی: از دیگر تفاوت های هواساز هایژنیک و معمولی می توان به نوع آب بندی آن ها اشاره کرد. در هواساز هایژنیک تمامی سطوح داخلی هواساز با استفاده از پوششی ضد آب عایق بندی می شوند. این نوع پوشش مانع از ورود رطوبت و آب به هواساز خواهد شد.

تفاوت در نوع کاربردها: نوع کاربرد نیز از دیگر تفاوت های موجود بین این دو نوع هواساز است. هواسازهای هایژنیک به منظور تأمین محیط استریل در محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از هواسازهای بهداشتی در محوطه های صنایع غذایی، کارخانه های داروسازی، بیمارستان ها و اتاق های تمیز استفاده می شود. این در حالی است که هواسازهای معمولی گزینه مناسبی برای آپارتمان ها، سوله ها، باشگاه ها و مکان های تجاری هستند.

تفاوت در قیمت: از دیگر تفاوت های موجود بین هواساز هایژنیک و معمولی تفاوت در قیمت آن ها است. هواسازهای هایژنیک نسبت به مدل های معمولی از قیمت بالاتری برخوردار هستند زیرا هواسازهای هایژنیک تجهیزات و عملکرد قوی تری دارند. از دیگر تفاوت های موجود بین این دو نوع هواساز می توان به سرعت بازدهی و قابلیت نصب در مکان های مختلف اشاره کرد.