میزان مصرف برق چیلر هوا خنک

اگر مصرف انرژی الکتریکی یک ساختمان را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که بیشترین هزینه های مصرف برق مربوط به تهویه و خنک کاری است. یکی از دستگاه های مورد استفاده در ساختمان ها جهت ایجاد هوای مطبوع چیلر می باشد. چیلر هوا خنک با سیستم تبریدی سبب خنک کردن محیط می شود.
یکی از دغدغه های مشتریان جهت خرید چیلر میزان مصرف برق آن است. تمامی کاربران به دنبال چیلری هستند که هزینه های آن ها را کاهش دهد، از اینرو یکی از نکات مهم قبل از خرید چیلر برآورد هزینه های نگهداری و هزینه برق مصرفی آن می باشد. توصیه ما به شما این است که قبل از خرید چیلر به کارکرد و نحوه عملکرد آن توجه کنید.
بیشترین میزان مصرف برق چیلر هوا خنک مربوط به موتور الکتریکی متصل به کمپرسور است. در چیلرهای هوا خنک موتور الکتریکی، فن های کندانسور، کمپرسور و پمپ آب سرد انرژی مصرف می کنند. یکی از مزایای چیلرهای هوا خنک این است که کندانسور با فن خنک می شود. فرآیند خنک سازی در این نوع چیلرها کوتاه می باشد. این امر باعث شده است که مصرف برق در چیلرهای هوا خنک نسبت به سایر چیلرها کمتر باشد.
چیلر هوا خنک شامل پمپ های گردش آب و الکترو موتور هواساز است. کمپرسورها در این نوع چیلرها مدار تبرید را تشکیل می دهند. همچنین در محاسبه مصرف برق چیلر هوا خنک وجود کندانسور هوایی موثر است. کندانسورهای هوایی از کویل هوایی و فن کندانسور تشکیل شده اند. تعداد کویل و فن کندانسور در چیلرهای با ظرفیت بالا بیشتر است، بنابراین میزان مصرف برق چیلر هوا خنک در ظرفیت های بالا بسیار بیشتر می باشد.
برای محاسبه مصرف برق چیلرهای هوا خنک باید مجموع توان الکتریکی کمپرسور، فن های کندانسور و پمپ ها را حساب کرد. در واقع در چیلرهای تراکمی میزان مصرف برق بر اساس توان الکتریکی کمپرسورها و آمپر مورد نیاز آن ها محاسبه می شود.

 

روش های کاهش مصرف برق چیلر هوا خنک

شما باید چیلر هوا خنکی را انتخاب کنید که با نیاز کاری شما تناسب داشته باشد. برای مکان های با وسعت کم می توانید از چیلرهای با ظرفیت پایین استفاده کنید. در واقع باید با توجه به ابعاد محیط مورد نظر خود ظرفیت چیلر را انتخاب کنید. ما با افزایش راندمان می توانیم مصرف برق را بهینه کنیم.
اولین گام در جهت بهینه سازی مصرف انرژی کاهش میزان خنک سازی است، زیرا مقدار برق مصرفی چیلرهای هوا خنک به میزان خنک سازی بستگی فراوان دارد. از راه های متفاوتی می توان مقدار خنک سازی را کاهش داد.
یکی از راه های کاهش خنک سازی، عایق کردن فضا است. هر چقدر میزان ورود و خروج هوا بیشتر باشد میزان خنک سازی دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد. از دیگر عوامل موثر بر کاهش خنک سازی می توان به حداقل رساندن اثاثیه گرمازا و نور چراغ ها اشاره کرد زیرا تولید گرما به گرمای دفع شده اضافه می کند و این امر سبب افزایش خنک کاری دستگاه می شود.
با استفاده از موتورهای سرعت متغیر در سیستم های تهویه می توان میزان خنک کاری را کاهش داد. این امر سبب می شود فن ها و پمپ های دستگاه با میزان مختلف کار کنند. شما باید از دستگاه انتظار دمای منطقی را داشته باشید. به عبارت دیگر دستگاه بتواند در فصل های مختلف دمای مورد نظر شما را ایجاد کند. حتی اختلاف دمای جزئی تأثیر بسزایی بر میزان مصرف برق دستگاه خواهد داشت.

 

تفاوت مصرف برق چیلر هوا خنک با آب خنک

چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک از نظر ساختاری مشابه یکدیکر هستند. هر دو دستگاه شامل قطعات مشترکی از قبیل کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط می باشند. اما تفاوت مهم این دو دستگاه چگونگی خنک کردن کندانسور است.
در صورتیکه فن کندانسور با آب خنک شود به آن چیلر تراکمی آب خنک می گویند، در اینصورت چیلر باید برج خنک کننده و پمپ داشته باشد. اما در چیلرهای تراکمی هوا خنک کندانسور با فن دمنده هوا خنک می شود، در اینصورت چیلرهای هوا خنک نیازی به برج خنک کننده و پمپ ندارند.
در ادامه بررسی تفاوت های چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک باید گفت، کندانسورهای چیلر آب خنک از نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله هستند، در حالیکه کندانسور چیلرهای هوا خنک شامل لوله های فین دار است. اگر بخواهیم چیلر هوا خنک را با چیلر آب خنک مقایسه کنیم، باید بگوییم در ظرفیت برودتی یکسان، کمپرسور چیلر هوا خنک بزرگ تر از چیلر آب خنک است؛ در اینصورت مصرف برق چیلر هوا خنک بیشتر از آب خنک می باشد.
از طرفی فشاری کاری چیلر هوا خنک بیشتر است. به همین دلیل کمپرسور چیلر هوا خنک برق بیشتری مصرف می کند. همچنین وجود فن در کندانسور این نوع چیلر سبب افزایش مصرف برق چیلر هوا خنک شده است. می توان گفت چیلرهای آب خنک به دلیل نداشتن فن، فشار کاری پایین و کمپرسور کوچک تر مصرف برق کمتری نسبت به چیلرهای هوا خنک دارند.