کندانسور سردخانه صنعتی چیست؟

سردخانه صنعتی، فضایی است که به دلیل سرمای بالا، می تواند باعث افزایش عمر مواد شود. سردخانه های صنعتی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. کندانسور سردخانه صنعتی به عنوان یکی از اجزایی است که برای تغییر فاز مبرد استفاده می شود.

از این دستگاه به عنوان نوعی مبدل حرارتی استفاده می شود. این وسیله برای تغییر فاز مبرد، از آب یا هوا استفاده می کند. کندانسور صنعتی باعث تبدیل گاز به مایع می شود. کندانسور سردخانه عامل اصلی سیکل تبرید تراکمی است. کسانی که قصد خرید تجهیزات سردخانه صنعتی را دارند، می توانند برای انتخاب مناسب چگالنده تا انتهای مطلب همراه ما باشند.

 

انواع کندانسورهای سردخانه صنعتی

کندانسور سردخانه صنعتی به سه شکل در بازار به فروش می رسد. نوع کندانسور صنعتی با توجه به نوع دفع حرارتی آن ها تعیین می شود. ویژگی نمونه های مختلف کندانسور سردخانه عبارت است از:

  1. کندانسور صنعتی هوایی: در کندانسورهای هوا خنک، حرارت گرفته شده از مبرد به هوا منتقل می شود. در این کندانسور از دو نوع جریان هوا به نام جریان هوای اجباری و جریان هوای طبیعی استفاده می شود. فن نوعی جریان هوای اجباری است.
  2. کندانسور صنعتی آبی: چنانچه ظرفیت سردخانه ای کم باشد، کندانسور صنعتی آبی، با انتقال گرما و حرارت به آب، باعث خنک شدن سردخانه می شود. در کندانسور صنعتی آب خنک، دو لوله حاوی آب و مبرد از میان یکدیگر عبور می کنند. برای تامین آب در این کندانسورها از چاه، رودخانه، برج خنک کننده و… استفاده می شود. استفاده از این کندانسور برای محیط های کم آب مناسب نیست.
  3. کندانسور صنعتی تبخیری: کندانسور تبخیری، ساختاری شبیه به کندانسور آبی دارد. مقدار دمایی که به دلیل تغییر فاز در این کندانسور اتفاق می افتد، بالا است. از این نوع کندانسورهای سردخانه ای برای سیستم هایی با مبرد آمونیاک استفاده می شود. در این کندانسور هوا از میان لوله هایی که حاوی مبرد هستند، حرکت می کند. در این مرحله، آبی به سطح لوله ها پاشیده می شود. در اثر یکی شدن آب و بخار، حرارت زیادی از سیال گرفته می شود.

کندانسور مناسب برای سردخانه

در طراحی سردخانه صنعتی، انتخاب کندانسور از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به تنوع کندانسورها، انتخاب کندانسور سردخانه صنعتی مناسب برای برخی از افراد دشوار است. انتخاب کندانسور سردخانه نامناسب ممکن است با مشکلاتی مانند ضرر و زیان اقتصادی، پایین آمدن راندمان سیستم، آسیب دیدن کمپرسور و… همراه باشد. انتخاب کندانسور سردخانه باید مطابق با اصول و قواعد علمی انجام شود.
در واقع باید در هنگام خرید کندانسور مناسب سردخانه، به عواملی مانند ارتفاع سردخانه از سطح دریا، نوع مبرد، شرایط زیست محیطی سردخانه، مقدار توان مصرفی کمپرسور، میزان توان سرمایی اواپراتور و … توجه شود. برای تعیین توان سرمایی کندانسور، ابتدا باید مجموع توان برودتی اواپراتور و مقدار توان مصرف کمپرسور سردخانه تعیین شود. مجموع توان اواپراتور و کمپرسور می تواند تعیین کننده توان کندانسور باشد. در صورتی که اطلاعات چندانی در رابطه با انتخاب مناسب کندانسور صنعتی برای سردخانه ندارید، بهتر است از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

خرید انواع کندانسور برای سردخانه صنعتی

خرید کندانسور سردخانه صنعتی، از نکات با اهمیت در زمان راه اندازی سردخانه صنعتی است. کاربرد بالای کندانسورها در سردخانه های صنعتی باعث شده تا امروزه فروشندگان زیادی برای فروش این تجهیزات اقدام کنند. بالا بودن تعداد فروشندگان ممکن است باعث سردرگمی خریداران شود. با این حال خریداران محترم باید بدانند که خرید کندانسور باید از مراکز معتبر انجام شود. کیفیت کندانسور سردخانه، نقش موثری در عمکلرد تجهیزات دیگر دارد.
به همین دلیل در هنگام خرید، علاوه بر توجه به محل نصب کندانسور، نوع مبرد، ظرفیت کمپرسور و… به مراکزی که قرار است این محصول از آنجا خریداری شود، توجه کنید. توجه داشته باشید که مراکز فروشی که از اعتبار بالایی برخوردار هستند، علاوه بر فروش کندانسور، شما را برای خرید کندانسور صنعتی راهنمایی می کنند. در کنار مشاوره تخصصی، طراحی و تولید کندانسور متناسب با شرایط محیطی سردخانه، نصب و راه اندازی تجهیزات؛ سرویس دستگاه و تعمیرات کندانسور در صورت خراب شدن، از دیگر ویژگی های یک مرکز فروش خوب است که در هنگام خرید کندانسور سردخانه صنعتی باید به آن توجه داشته باشید.