فن

<جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید>

طبقه بندی فن ها

فن ها به طور عمده به دو دسته فن های جریان محوری و فن های سانتریفیوژ طبقه بندی می گردند؛

الف_فن های محوری

جریان هوا در این نوع فن ها موازی شفت فن می باشد.دلایل اصلی توسعه فنهای محوری عبارتند از:
1. کوچک بودن
2. ارزانی قیمت
3. سبک بودن
مصرف عمده ی این فن ها برای اگزاست هوای غبارآلود، گردوغبار موجود در هوا و…. برای مصارف ایجاد جریان هوا مثلا در کندانسورهای هوایی و یونیت هیترها می باشد.

فن های محوری به سه گروه عمده زیر تقسیم بندی می شوند:
1. فنهای ملخی
2. فن های لوله محوری
3. فن های پره محوری

1-فن های ملخی: این نوع فن ها ساده ترین نوع فن های محوری میباشند و حجم هوای بالایی را با فشار پایین تولید می کنند که حداقل دارای 2 پره می باشند. این نوع فن براي مصارفی مثل کندانسورهای هوایی و برج های خنک کن، فن های اگزاست نصب شده روی دیوار و پنجره و… مناسب می باشند. لازم به توضیح است که این فن ها در بین فن های جریان محوری کمترین راندمان را دارند که نمایی از آن در شکل های 1-6 و 2-6 نشان داده شده است.

در شکل 3-6 نوع مختلف پایه نصب مشاهده می گردد که فن های ملخی همسانی روی آن ها نصب شده اند. حال تاثیر طريقه های نصب مختلف را بر روی راندمان فن بررسی کنیم.
همان طور که مشاهده می شود طریقه نصب به صورت شکل A راندمان فن را به میزان زیادی افزایش می دهند
نمودار1-6 منحنی عملکرد فن ملخی را نشان میدهد. همان طور که مشاهده می شود با افزایش جریان توان مصرفی فن کاهش پیدا میکند.
2.فن های لوله محوری: فن های لوله محوری که نمای شماتیکی از آن در شکل 4-6 نشان داده شده است مدل کامل و پیشرفته تر فن های ملخی می باشد و در واقع یک نوع فن ملخی است که در داخل لوله نصب شده است، به دلیل گسترش جریان هوا، فن های لوله محوری فشارهای بالاتر و راندمان بهتری دارند. این نوع فن ها برای کاربردهای فشار متوسط با حجم جریان های بالا، برای نصب کانال های تهویه مطبوع، کوره های خشک کن، ایستگاه های پاشش رنگ و سیستم های اگزاست مناسب می باشند.


تعداد تیغ های این نوع فن ها طبق استاندارد ASHRAE بین 4 الی 8 عدد می باشد که منحنی عملکرد این نوع فن ها در نمودار 2-6 نشان داده شده است.
فن های پره محوری: فن های هادی جریان هوا که نمایی از آن در شکل های 65 و 66 نشان داده شده است. در واقع همان فن های محوری لوله ای می باشند که دارای پره های هادی جریان هوا هستند. این نوع فن برای فشارهای متوسط و بالا و میزان جریان های بالا کاربرد دارد و بهترین راندمان را در بین فن های محوری داراست. تیغه های این نوع فن ها دارای طراحی ايرفويل مي باشند.

موارد كاربرد اين نوع فن ها در سيستم های تهويه تونل ها، معادن و سيستم های اگزاست با حجم هوای زياد و فشار بالا است. در نمودار 3-6 نمايی از منحنی عملكرد فن های پره محوری نشان داده شده است.

علاوه بر این فن کویل ها هم یکی دیگر از پرکاربردترین و ساده ترین دستگاه های تهویه مطبوع محسوب می شوند.