کاربرد های چیلر تراکمی خانگی

چیلر تراکمی خانگی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

امروزه از چیلر تراکمی خانگی به عنوان سیستم سرمایش و گرمایش استفاده می کنند. این نوع دستگاه ابعاد کوچکی دارد. به همین دلیل از آن در ویلاها، باشگاه ها، فروشگاه ها، مراکز اداری و منازل مسکونی استفاده می کنند. می توان گفت استفاده از چیلر خانگی برای محیطی با ابعاد بیش تر از 150 متر مربع مناسب است. شما می توانید با استفاده از چیلر، سرمایش و یا گرمایش منزل خود را فراهم کنید.
چیلرها به دلیل عملکرد و قدرت سرمایشی بالا بسیار پرطرفدار هستند. برای استفاده از گرمایش چیلر خانگی باید آن را به منبع جریان آب گرم وصل کنید. جریان آب گرم را می توانید از پکیج های خانگی یا بویلرهای گازسوز دریافت کنید. در اینصورت عمل گرماسازی محیط بدون نیاز به دستگاه جدید و تنها از طریق فن کویل ها انجام می گیرد.
نصب چیلر تراکمی باعث کاهش هزینه ها می شود. با نصب چیلر دیگر نیازی به نصب و یا خرید سایر سیستم های تهویه ندارید. شما با نصب چیلر می توانید سرمایش یا گرمایش محیط خود را تأمین کنید، بنابراین در تمام طول سال می توان از آن استفاده کرد.

 

انواع چیلرهای تراکمی خانگی

چیلرهای تراکمی خانگی را از نظر ساختمان می توان به دو نوع یکپارچه و دو پارچه تقسیم کرد. در مدل چیلر یکپارچه تمام اجزای دستگاه درون یک محفظه قرار می گیرند. در واقع چیلر به صورت یکپارچه در پشت بام، تراس و یا حیاط نصب می شود.
در چیلرهای دو پارچه اواپراتور و پمپ درون یک محفظه به صورت جداگانه قرار می گیرند. قرار گرفتن این محفظه داخل منزل مانع از یخ زدن اواپراتور و لوله ها موقع زمستان می شود. در این نوع چیلر باید بین پمپ باکس و واحد کندانسور لوله کشی مسی انجام شود. این امر سبب افزایش هزینه خواهد شد. شما باید بر حسب سرمایه ای که در اختیار دارید، نوع چیلر تراکمی را انتخاب کنید.
به طور کلی چیلرهای تراکمی در دو نوع چیلر هوا خنک و آب خنک در بازار موجود هستند. خنک سازی در چیلرهای هوا خنک در قسمت کندانسور انجام می شود. هر دو نوع چیلر تراکمی از قطعات اصلی اواپراتور، شیر انبساط، کمپرسور و کندانسور ساخته شده اند. مهم ترین تفاوت این دو نوع دستگاه در نحوه خنک سازی کندانسور است. در چیلرهای آب خنک کندانسور توسط آب و در چیلرهای هوا خنک کندانسور توسط هوا خنک می شود.
چیلرهای آب خنک به برج خنک کننده و پمپ نیاز دارند، در حالیکه چیلرهای هوا خنک نیازی به دستگاه های ذکر شده ندارند. کندانسور چیلر آب خنک از نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله است، اما کندانسور چیلرهای هوا خنک شامل لوله های فین دار می باشد. فن هوا را در میان لوله ها می دمد و آن را خنک می کند.

 

سیستم چیلر تراکمی خانگی به چه صورت کار میکند؟

در چیلرهای تراکمی خانگی پمپ و منبع انبساط داخل چیلر قرار دارند، بنابراین دیگر نیازی به لوله کشی به موتور خانه و پمپاژ آب نخواهید داشت. عملکرد چیلر تراکمی خانگی از نظر سیکل تبرید و فرآیند آن مشابه چیلر معمولی است. چیلر تراکمی ابتدا گاز مبرد را توسط کمپرسور متراکم می کند. سپس آن را وارد مجرای کندانسور می کند. مایع تولید شده تقطیر می شود.
مایع تقطیر شده وارد شیر انبساط می شود و در نهایت به سمت اواپراتور هدایت می گردد. در اواپراتور به دلیل افت فشار مایع خنک شده تبخیر می شود. این امر موجب خنک کاری بخش های مرتبط با اواپراتور خواهد شد. گاز ناشی از تبخیر برای شروع مجدد وارد کمپرسور می شود.
عملکرد چیلرها ساده است. چیلرهای تراکمی در انواع و ظرفیت های مختلف ساخته می شوند. می توان گفت دامنه ظرفیت، مصرف برق و ضریب کارایی در چیلرهای مختلف متفاوت است. نوع چیلر تراکمی بسته به ابعاد فضایی که در اختیار دارید انتخاب می شود. ما با تولید انواع مختلف چیلر تراکمی پاسخگوی نیاز شما عزیزان هستیم. در صورت نیاز می توانید با مشاوران متخصص ما یعنی مجموعه والا اندیشان وطن در بخش فروش تماس بگیرید. ما در انتخاب درست چیلر تراکمی به شما کمک خواهیم کرد.

 

مزایا و معایب چیلرهای تراکمی خانگی

یکی از مزایای ویژه چیلر تراکمی بهینه سازی مصرف انرژی است. همچنین مینی چیلرها سبب صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند، از اینرو هزینه های شما کاهش می یابد. همچنین چیلرهای تراکمی سبب تهویه بهینه هوا می شوند. نصب این نوع دستگاه ها بسیار آسان است. چیلر تراکمی خانگی از راندمان کاری بالایی برخوردار است. شما می توانید بر حسب نیاز و ابعاد فضایی که در اختیار دارید، اندازه چیلر را انتخاب کنید.
چیلرهای خانگی نیازی به نصب سایر تجهیزات از قبیل برج خنک کننده، موتور خانه، هواساز و … ندارند. در اینصورت نیازی به خرید سایر دستگاه ها نخواهید داشت. این امر سبب صرفه جویی در هزینه های شما خواهد شد. می توان گفت نصب چیلر خانگی از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد.
از معایب چیلرهای خانگی این است که برای ساختمان های با ابعاد بزرگ کاربرد ندارند زیرا قدرت آن ها کم است. برای محیط های با ابعاد گسترده باید از چیلرهای صنعتی استفاده کرد. این نوع چیلرها از قدرت و ظرفیت بالاتری برخوردار هستند.