چیلر آب خنک

چیلر آب خنک نوعی وسیله سرمایشی است که می تواند در مصارف خانگی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. چیلرهای آب خنک که از آن ها با نام چیلر آبی نیز یاد می شود، از نوع چیلرهای تراکمی هستند. وظیفه اصلی چیلر این است که گرمای ایجاد شده در آب (که طی فرایندی مشخص دچار افزایش دما شده) را دریافت کرده و از محیط دور کند. بدین وسیله کنترل دمای محیط را در دست گرفته و به خنک شدن آن کمک می کند.

چیلر آب خنک

انواع چیلر آب خنک

چیلر آب خنک را از لحاظ نوع کاربرد مانند چیلر هوا خنک  می توان در سه دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

چیلر تهویه مطبوع

منظور از چیلرهای تهویه مطبوع چیلرهایی است که در محیط های خانگی، تجاری یا اداری به منظور ایجاد هوای خنک در محیط به کار می روند. این نوع چیلرها در فن کوئل ها مورد استفاده قرار می گیرند. اواپراتور پوسته ای و لوله ای دارند و کمپرسور آن ها از نوع سیلندر پیستونی است.

چیلر سرمایش فرایندی

این چیلرها در مصارف غذایی، دارویی و شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع چیلرها دارای اواپراتور صفحه ای و کمپرسور اسکرال هستند.

چیلر صنعتی

چیلر های آب خنک صنعتی که مصارف بسیار گوناگونی دارند،‌ دارای اواپراتور آیس بانکی و کمپرسور اسکرو هستند.

مشخصات فنی چیلر آب خنک

چیلر آب خنک که در دسته چیلرهای تراکمی قرار می گیرد، بر اساس سیکل تراکمی – تبخیری کار می کنند. چیلرهای متوسط دارای ظرفیتی 20 تا 80 تن تبرید، و چیلرهای بزرگ دارای ظرفیت 100 تا 1000 تن تبرید هستند. این نوع چیلرها از سه بخش اصلی تشکیل شده اند. این سه بخش عبارت اند از:
1. کمپرسور

2. کندانسور

3. اواپراتور

طرز کار چیلر های آب خنک

در چیلرهای آب خنک، به منظور دریافت گرما و خنک کردن محیط، در ابتدا، گرمای آبی که در فرآیند مورد نظر شرکت داشته، توسط مبرد گرفته می شود. دمای آب پایین آمده و جهت ایجاد سرمایش در محیط، از چیلر خارج می شود. اما در ادامه در چیلر آب خنک چه اتفاقاتی می افتد؟ در این مرحله، مبردی که گرمای آب را دریافت کرده، به تبخیر شده است. این مرحله در اواپراتور رخ می دهد. این مبرد که اکنون در فاز گازی قرار دارد، وارد کمپرسور می شود.
در کمپرسور، دما و فشار گاز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند و سپس به سمت کندانسور منتقل می شود. در کندانسور مبرد گازی با دمای بالا، طی فرایندی فشار ثابت به مایع تبدیل می شود. گاز باید بتواند گرمای مورد نیاز را آزاد کند تا به مایع تبدیل شود. اکنون مبرد دمای بالای خود را از دست داده و حالت اشباع شده پیدا کرده است.
حال این گرمای آزاد شده از مبرد، آب درون کندانسور را گرم کرده و این آب باید مجددا به دمای پایین رسانده شود تا بتواند در ادامه فرایند مورد استفاده قرار گیرد. به همین منظور آب گرم به برج های خنک کننده وارد می شود. در آن جا با قرار گرفتن در معرض هوای خنک، دمای آب پایین آمده و مجددا به کندانسور باز می گردد.
در نهایت شیر انبساط آخرین مرحله ای است که مبرد از آن عبور خواهد کرد. با عبور از شیر انبساط، مبرد دچار کاهش فشار شده و حالتی بین مایع و گاز پیدا می کند. در این حالت مبرد می تواند مجددا به اواپراتور منتقل شده و کل سیکل را جهت خنک کردن از سر گیرد.

کاربرد چیلر آب خنک

چیلر آب خنک را برای مصارف گوناگون سرمایشی می توان مورد استفاده قرار داد. چه در مصارف خانگی (مانند استفاده در فن کویل ها) و چه مصارف صنعتی و تجاری، چیلرها کاربری مناسبی از خود نشان می دهند. بیمارستان ها، انواع کارخانجات، فرودگاه ها، کارگاه های صنعتی، ساختمان های مسکونی و مراکز خرید همگی می توانند برای تولید سرمایش مورد نیاز از چیلرهای آب خنک استفاده کنند. تنها موردی که باید برای کاربری این دستگاه مورد نظر قرار داد، این است که نیازمند دسترسی دائم به آب است.