مراحل نگهداری سردخانه صنعتی

نگهداری سردخانه صنعتی فرآیندی طولانی مدت و همیشگی را شامل می شود. با این کار از بسیاری از مشکلات عملیاتی، در مراحل اولیه جلوگیری می شود. انجام بررسی معمول، تعمیر به موقع و نگهداری صحیح از سردخانه ها، بهترین روش برای ارتقا عملکرد سردخانه و صرفه جویی در هزینه و انرژی است. این امر به حدی حیاتی است که اگر درست صورت نپذیرد، عملکرد سود آور تأسیسات سردخانه را تحت تأثیر قرار می دهد. لذا در این نوشتار نگاهی اجمالی بر نحوه نگهداری از سردخانه صنعتی خواهیم داشت و پیامد های کلی عدم نگهداری صحیح از سردخانه را ذکر می کنیم.

 

3 نکته ضروری برای نگهداری سردخانه های صنعتی

نکات زیادی در زمینه نگهداری درست از سردخانه مطرح است، اما به نظر می رسد سه نکته ضروری برای محافظت از سردخانه های صنعتی وجود دارد:

1. جلوگیری از رشد کپک ها: اولین نکته ضروری برای نگهداری از سردخانه، جلوگیری از رشد کپک در سطح آن است. به دلیل رطوبت موجود در هوا، رشد کپک پدیده رایج در سردخانه ها می باشد. این کپک ها به سادگی قابلیت تمیز شدن دارند اما برای نگهداری سردخانه صنعتی، بهتر است از رشد کپک جلوگیری شود.
بررسی، تعمیر و تعویض مداوم درزگیر های هوابند، دور ریختن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و استفاده نکردن از چوب و کاغذ در سردخانه، از رشد کپک جلوگیری می کند.
2. سازماندهی صحیح سردخانه: سردخانه باید به گونه ای سازماندهی شود که یافتن محصولات و بررسی سلامت آنان آسان باشد. همینطور در سازماندهی محصولات باید دقت شود که هیچ محصولی به طور مستقیم در مقابل یا کنار فن ها قرار نگیرد، چرا که این کار بر جریان هوای سرد تأثیر منفی دارد. در چیدمان قفسه ها نیز به میزان جرمی که هر قفسه می تواند تحمل کند دقت شود.
3. تمیز کردن سردخانه: سومین نکته مهم در نگهداری از سردخانه تمیز کردن صحیح آن است. برای پاک کردن کف سردخانه می توان از جاروبرقی استفاده کرد. در صورت نیاز می توان سطح مورد نظر را با دستمال، آب گرم و مواد شوینده ملایم تمیز کرد. این کار ضمن محافظت از سردخانه، دوام محصولات موجود در آن را نیز افزایش می دهد.

 

چک لیست نگهداری از سردخانه

  • بررسی سیستم خنک کننده برای نگهداری سردخانه صنعتی: برخلاف بیشتر اجزای سردخانه سیستم خنک کننده باید تحت بررسی روزانه، ماهانه، سه ماهه و سالانه قرار گیرد.
    – در بررسی روزانه باید، هر کمپرسور از نظر نشتی روغن، سطح فریون، فشار سرسیستم ثانویه و دمای مناسب سردخانه بررسی شود.
    – اطمینان از تمیز بودن پره های کویل کندانسور، پره های کولر، دمیدن معکوس و کار کرد درست شیر های کنترل در بررسی های ماهانه ضروری است.
    – در تست سه ماهه نیز به بررسی عملکرد کلی سردخانه صنعتی اقدام و میزان نگهداری مطلوب از محصول سنجیده شود.
    – بررسی و در صورت نیاز شست و شوی شیمیایی سطح مبدل حرارتی، از اقدامات تست سالیانه می باشد.
  • درب های سردخانه: دومین بخش در چک لیست، بررسی درب سردخانه صنعتی است. این بخش شامل درب کشویی، درب غلتکی و درب های خروجی سردخانه می گردد. بازرسی های درب های سردخانه صنعتی معمولا هر دو ماه یک بار انجام می شود تا از عملکرد مناسب آن ها اطمینان حاصل شود. بررسی های معمول شامل بررسی اجزای درب مانند: بازتابنده ها و غلتک ها، براکت ها، تایمر ها، کلید ها، جعبه های کنترل، لولا های درب، تراز بودن درب و همچنین عملکرد سنسور های ایمنی مانند سنسور های درب است.
  • تست پمپ ها برای نگهداری سردخانه صنعتی: سومین جز مهم در محافظت از سردخانه، چک کردن پمپ های سردخانه می باشد. این بخش شامل دو پمپ گرم و سرد است. تجهیزات سردخانه صنعتی با کمک این پمپ ها قادرند خنک بمانند. برای اطمینان از کارآیی درست پمپ ها، همیشه باید اختلاف فشار، توان مصرفی و ظرفیت پمپ ها بررسی گردد. همچنین اگر علامت نشت وجود داشت باید اتصالات الکتریکی و درصد گلیکول چک شود.

 

مشکلات احتمالی بر اثر نگهداری نکردن سردخانه صنعتی

در صورت نگهداری نکردن از سردخانه و آسیب به برخی از قطعات آن، عملکرد کلی سردخانه تحت تأثیر قرار می گیرد. عدم عملکرد مناسب سردخانه، پیامد های گوناگونی به دنبال دارد که به برخی از آن ها اشاره می شود:

  • میزان مصرف انرژی الکتریکی افزایش پیدا می کند. در این صورت هزینه سوخت اضافی، بر سایر هزینه های جاری سردخانه افزوده می شود.
  • در صورت آسیب دیدگی جدی یکی از اجزای سردخانه، سایر اجزا نیز ممکن است با مشکل مواجه شوند. اگر نگهداری سردخانه صنعتی با تعلل صورت گیرد و سردخانه برای مدتی از کار بیفتد، مواد غذایی داخل آن فاسد می شوند و مشکلات بهداشتی پدیدار می گردد. ضمن اینکه سردخانه دار در صورت لزوم باید خسارت احتمالی وارده را نیز جبران کند. اگر در سردخانه دارو نگهداری شود، این موضوع اهمیت دوچندانی پیدا می کند. آسیب به اقلام دارویی از هر نظر خطرناک است.
  • دمای رایج سردخانه بین 0 تا 5 درجه سانتی گراد است. اگر دما بیش از این مقدار کاهش یابد، سلامت جسمانی اپراتور هایی که در سردخانه کار می کنند تهدید خواهد شد. حتی احتمال یخ زدگی این افراد وجود خواهد داشت.