طراحی هواساز هایژنیک والا اندیشان وطن

برای طراحی هواساز هایژنیک لازم است از تجهیزات مختلف با کارایی خاص برخوردار باشید، چرا که هواسازهای هایژنیک دارای بیشترین کاربرد در کارخانه های صنایع غذایی و دارویی، آزمایشگاه ها و بیمارستان ها هستند. در ساختار این نوع دستگاه هواساز از درز بندی و فیلتراسیون های کاملا پیشرفته ای استفاده شده است. همچنین پکیج این نوع هواساز شامل یکسری لوله های سرد و گرم می باشد.
لوله های سرد و گرم به چیلر و بویلر متصل شده اند. به نوعی می توان گفت از طریق این دو دستگاه، منبع تغذیه جهت کارکرد هواساز فراهم می شود. همچنین هواساز هایژنیک از اجزای مختلفی همچون کویل های حرارتی، دستگاه های رطوبت زن، بدنه دستگاه، لامپ UV، فن و موتور الکتریکی، چندین فیلتر و دستگاه های رطوبت گیر تشکیل شده است. این دستگاه قادر است گرد و خاک و ذرات معلق موجود در هوا را به خوبی از بین ببرد.

 

استانداردهای لازم برای طراحی هواساز هایژنیک

بهتر است بدانید از این هواسازها در محیط های خاصی استفاده می شود، از اینرو جهت ارزیابی آن ها استانداردهای مختلفی وجود دارد. طراحان و متخصصان برای طراحی این محصول در حالت کلی از سه استاندارد مدون استفاده می کنند. اولین استاندارد مدون جهت طراحی این نوع هواساز استاندارد فدرال آمریکا است. کلاس های اتاق تمیز بر اساس این استاندارد از 1 تا 100000 تقسیم بندی می شوند. از دیگر استانداردهای مدون می توان به استاندارد اروپا اشاره کرد. همچنین سومین استاندارد استفاده شده برای طراحی هواساز هایژنیک استاندارد ISO 14644 است. در این نوع استاندارد کلاس‌های اتاق تمیز معمولا از کلاس 1 تا کلاس 9 تقسیم بندی می شوند.
انواع هواسازهای هایژنیک مانند دیگر دستگاه های صنعتی مطابق یک سری استانداردهای مرجع تولید می شوند، از اینرو با برخی کدهای استاندارد جهت طراحی این نوع هوا ساز آشنا خواهیم شد. EN 13053 یکی از این کدهای استاندارد برای طراحی این نوع هواساز است. این کد استاندارد به موارد مختلفی همچون واحدهای هواساز و تهویه و قسمت های تشکیل دهنده اشاره دارد. همچنین کد EN 13053 شامل بررسی عملکرد، سرعت بازدهی، کارکردن هواساز و بررسی سیستم تهویه برای ساختمان ها است.

از دیگر کدهای استاندارد جهت طراحی هواساز هایژنیک می توان به کد EN 1886 اشاره کرد. این کد شامل دستورالعمل های اجرایی مکانیکی، بررسی سیستم تهویه برای ساختمان ها، واحدهای تهویه ای و هواساز است. VDI 6022 نیز از دیگر کدهای استاندارد برای طراحی این محصول به شمار می آید. این کد استاندارد شامل قسمت اول احتیاجات برای طراحی سیستم های تنظیم شرایط دمایی و رطوبتی و تهویه هوا است. همچنین با این کد یکسری توضیحات درباره تهویه محیط داخلی داده می شود.
کد DIN 1946-4 نیز از دیگر کدهای استاندارد به شمار می آید. این کد به بررسی تهویه در ساختمان ها و اتاق های مخصوص مراقبت های بهداشتی و درمانی می پردازد. در این استانداردهای ذکر شده فاکتورهای مختلفی بررسی می شوند. یکی از این فاکتورها ارزیابی کنترل سطح آلاینده ها و میزان انتشار آن ها در هر متر مربع است. همچنین از دیگر فاکتورها می توان به ارزیابی اندازه و مقدار میکروارگانیسم های موجود در محیط اشاره کرد.
بهتر است بدانید در هواساز هایژنیک سیستم ابزار دقیق موارد مختلفی همچون تنظیم دما و رطوبت، تنظیم سرعت جریان هوای ورودی و خروجی و کنترل آلاینده را در بر می گیرد. این فاکتورها و معیارهای ذکر شده در طراحی هواساز هایژنیک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، زیرا این عوامل در عملکرد نهایی هواساز تأثیر زیادی دارند. در صورتی که هواساز از این استانداردها برخوردار باشد قادر است سلامت افراد را به بهترین شکل تضمین کند.

 

ساخت و اجرای هواساز هایژنیک طراحی شده

بهتر است بدانید اجرا و طراحی هواساز هایژنیک تأثیر بسیار زیادی در تهویه مطبوع هوا دارد. جنس هواساز هایژنیک معمولا از نوع استیل یا پروفیل های آلومینیوم ویژه است. این محصول با فیلتر نمودن آلودگی ‌های هوا تأثیر بسیار زیادی در عملکرد کارآمد اتاق کار دارد. به نوعی می توان گفت این نوع هواساز قادر است تا بیش از ۹۹ درصد هوا را تصفیه کند. همچنین این محصول مجهز به فناوری کاهش میکروارگانیسم ها است. هواساز هایژنیک قدرت بسیار مناسبی جهت تهویۀ مطبوع هوا دارد. در واقع با استفاده از این محصول به راحتی می توان جریان هوا را پیش از ورود به محیط به خوبی استریل و پالایش کرد. همچنین این نوع هواساز گزینه مناسبی جهت مدیریت گرمایش و سرمایش به شمار می آید.

از آپشن های مختلف این نوع هواساز می توان به رطوبت گیر، کاهش دهنده صدا، نقطه تست فشار فیلتر، فشار سنج فیلتر و سوئیچ تعمیر و نگهداری فن اشاره کرد. همچنین به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختار این نوع هواسازها از مبدل حرارتی استفاده می شود. دامپرهای اضافی برای مخلوط کردن هوا نیز از دیگر آپشن های این نوع هواساز به شمار می آید.