داکت اسپیلت یونیت روتاری

بهتر است بدانید داکت اسپیلت یونیت روتاری از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. کمپرسور یکی از مهم ترین و اصلی ترین اجزای داکت اسپلیت به شمار می آید. کمپرسور به نوعی قلب این نوع سیستم تهویه مطبوع است. امروزه در ساختار داکت اسپیلت ها معمولا از کمپرسورهای پیستونی، روتاری و اسکرال استفاده می شود. در ساختار داکت اسپلیت یونیت روتاری از کمپرسور روتاری استفاده شده است. یکی از قابلیت های مهم این نوع سیستم تهویه مطبوع استفاده از هوای برگشت می باشد، از اینرو در هنگام فعالیت سوخت کمتری مصرف می کند و راندمان دستگاه به طور قابل توجهی افزایش می یابد. این نوع داکت اسپلیت ها را می توان در مناطق شمال غرب، غرب و شمال کشورمان ایران استفاده کرد.

داکت اسپلیت یونیت روتاری

داکت اسپیلت یونیت روتاری یکی از رایج ترین سیستم های گرمایشی و سرمایشی به شمار می آید. امروزه از این نوع سیستم تهویه مطبوع به طور گسترده ای در مکان های مختلفی استفاده می شود، چرا که لرزش و صدای بسیار کمی در حین عملکرد دارد.

کاربرد داکت اسپیلت یونیت روتاری

داکت اسپیلیت یونیت روتاری امروزه از کاربرد بسیار گسترده ای در مکان های مختلف برخوردار است. این نوع سیستم تهویه مطبوع در پشت سقف کاذب نصب می شود و با استفاده از کانال می تواند هوای قسمت های مختلف فضای مورد نظر را به بهترین شکل تهویه کند. در واقع یونیت داخلی یا هواساز بعد از تنظیم دمای هوا و فیلتر کردن، آن را به کانال ها می فرستد. از این نوع داکت اسپیلت ها بیشتر برای واحدهای آپارتمانی استفاده می شود، زیرا این سیستم ها قادرند به طور همزمان تهویه کل فضاهای یک واحد آپارتمان را به بهترین شکل انجام دهند.
از دیگر کاربردهای این نوع داکت اسپیلت های پرکاربرد می توان به استفاده آن ها در واحدهای مسکونی، ویلاها، ساختمان های اداری، ساختمان های تجاری و … اشاره کرد. لازم به ذکر است که سرما و گرما با استفاده از کانال های داکت اسپیلت به قسمت های مختلف ساختمان به خوبی هدایت می شود. از دیگر مزیت هایی که باعث شده به طور گسترده ای از این نوع سیستم های تهویه مطبوع استفاده شود این است که این سیستم ها به سرویس های دوره ای نیاز ندارند و به راحتی قابل نگهداری هستند. همچنین استفاده از داکت اسپیلت های یونیت روتاری به نوعی باعث کاهش آلودگی فضا می شود.

مشخصات داکت اسپلیت یونیت روتاری

مشخصات داکت اسپیلت یونیت روتاری

کمپرسور داکت اسپیلت یونیت روتاری دارای بیشترین کارایی در ظرفیت های ۲۴۰۰۰ و ۳۰۰۰۰ است. کمپرسورهای این نوع سیستم های تهویه مطبوع نسبت به کمپرسور های اسکرال مصرف برق بیشتر دارند. همچنین مصرف برق کمپرسورهای این نوع داکت اسپیلت ها از مدل های پیستونی کمتر است. کمپرسورهای روتاری نسبت به کمپرسورهای پیستونی از صدا و لرزش کمی برخوردار هستند و راندمان بیشتری دارند. تیغه های این نوع سیستم تهویه مطبوع با چرخش ۳۶۰ درجه ای خود باعث گردش و فشرده سازی مبرد در سیستم می شوند. برای کارایی بهتر این نوع داکت اسپلیت بهتر است کمپرسور در اختلاف ارتفاع بیشتر از ۴ الی ۵ طبقه بین دو طبقه نصب نشود.
سرعت و عملکرد داکت اسپیلت یونیت روتاری در ایجاد گرمایش و سرمایش بیشتر از سیستم های متداولی همچون کولر های آبی و رادیاتور است. کمپرسورهای این نوع داکت اسپیلت ها نسبت به دیگر انواع کمپرسورهای برودتی قطعات کمتری دارند. در ضمن کمپرسورهای روتاری به دلیل نداشتن قطعاتی جهت تبدیل حرکت دورانی به خطی از قابلیت اطمینان بالاتری برخوردار هستند. این نوع داکت اسپیلت از دو قسمت یونیت خارجی به نام کندانسور و یونیت داخلی به نام هواساز تشکیل شده است. لازم به ذکر است این دو نوع یونیت با استفاده از لوله های مسی به یکدیگر متصل شده اند. یونیت خارجی در بیرون از ساختمان و یونیت داخلی در داخل ساختمان و زیر سقف کاذب نصب می شود.