بررسی تفاوت داکت فن کویل با داکت اسپیلیت

بررسی تفاوت داکت فن کویل با داکت اسپیلیت

تفاوت داکت فن کویل با داکت اسپیلیت در ظرفیت و نوع تکنولوژی بکار رفته در ساختار آن ها می باشد. شما باید برای انتخاب سرمایش به نیاز کاری و نوع سازه توجه ویژه داشته باشید. در ادامه شما را با تفاوت های این دو دستگاه آشنا خواهیم کرد.
در فن کویل برای خنک کردن آب موجود در کویل ها از چیلر استفاده می شود. ابتدا چیلر آب را سرد کرده و آب سرد از طریق پمپ وارد کویل ها می شود و آن ها را سرد می کند. هوا بر روی کویل های سرد دمیده می شود. سپس هوای خنک از طریق کانال های هوایی فضا را خنک می کند.
سیستم داکت اسپیلیت با داکت فن کویل متفاوت است. در داکت اسپیلیت از سیستم سرمایش کندانسور استفاده می شود. فقط یک مدل از داکت اسپیلیت در بازار موجود است. در حالیکه فن کویل ها در مدل های مختلف تولید و روانه بازار می شوند.
کانال کشی داکت اسپیلیت باید با حساسیت بالایی انجام شود زیرا بر راندمان دستگاه تأثیر بسزایی خواهد داشت. در حالیکه این حساسیت برای فن کویل ها وجود ندارد. ظرفیت داکت اسپیلیت با فن کویل متفاوت است. ظرفیت فن کویل ها کمتر از داکت اسپیلیت ها می باشد به همین دلیل برای متراژهای وسیع از داکت اسپیلیت استفاده می کنند.

 

تفاوت داکت فن کویل با داکت اسپیلیت از نظر منبع انرژی

تفاوت داکت فن کویل با داکت اسپیلیت از نظر منبع انرژی است. فن کویل ها در فصل زمستان از طریق پکیج و یا موتورخانه آب گرم مورد نیاز خود را تأمین می کنند. همچنین این دستگاه در روزهای گرم آب مورد نیاز خود را از چیلرها تهیه می کند. به همین دلیل به هنگام استفاده از فن کویل باید فضایی برای موتورخانه و چیلر در نظر بگیرید در حالیکه داکت اسپیلیت با مصرف برق گاز مبرد درون کمپرسور را متراکم می کند.
داکت اسپیلیت برق زیادی مصرف می کند. این امر سبب افزایش هزینه ها می شود. توصیه می کنیم قبل از خرید به میزان مصرف انرژی و هزینه های آن توجه داشته باشید.

 

راهنمای خرید داکت فن کویل و داکت اسپیلیت

تفاوت داکت فن کویل با داکت اسپیلیت در ساختار آن ها است. تکنولوژی مورد استفاده در این دو دستگاه متفاوت می باشد. این دو نوع خنک کننده مختلف به دلیل کاربرد بالا در تعداد بالا تولید و روانه بازار می شوند.
از آنجاییکه این دو دستگاه تکنولوژی و ظرفیت متفاتی با یکدیگر دارند باید موقع انتخاب سرمایش به نوع سازه و نیاز کاری خود توجه کنید. یکی از موارد بسیار مهم قبل از خرید دستگاه هزینه مورد نیاز برای کار است. دومین نکته مهم ظرفیت سرمای تولید شده مدنظرتان می باشد. هر کدام از این دو دستگاه معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند، بنابراین قبل از خرید دستگاه باید دانش خود را در این زمینه افزایش دهید.
سومین نکته مهم قبل از خرید محدودیت های نصب در ساختمان است. فن کویل ها در مدل های مختلف از قبیل زمینی، دیواری، سقفی، داکتی و کانالی ساخته می شوند. شما باید با توجه به شرایط و موقعیت ساختمان مدل فن کویل را انتخاب کنید. باید بدانید تنها برای یک فضا از فن کویل استفاده می شود در حالیکه داکت اسپیلیت ها درون سقف قابل نصب هستند. همچنین از طریق کانال کشی می توان چندین فضا را از طریق داکت اسپیلیت پوشش داد.

 

مقایسه تهویه داکت فن کویل با داکت اسپیلیت

تفاوت داکت فن کویل با داکت اسپیلیت در تهویه آن ها است. تهویه داکت اسپیلیت بهتر از فن کویل می باشد زیرا این نوع دستگاه ابتدا هوای داخلی ساختمان را مکش و سپس تعویض می کند. سیستم تهویه مطبوع از تجهیزات مهم هر سازه ساختمانی است زیرا این نوع سیستم ها در ایجاد فضایی مطلوب نقش بسزایی دارند.
داکت اسپیلیت و فن کویل با مصرف انرژی هوای مورد نیاز سازه را تأمین می کنند. این دو دستگاه هر کدام به شیوه خاصی تهویه هوای مطبوع را انجام می دهند. داکت اسپیلیت از طریق سیکل تبرید و متراکم سازی گاز مبرد درون کمپرسور هوا را تأمین می کند. این سیستم از طریق کانال کشی بخش های داخلی ساختمان را پوشش می دهد. برای نصب و اجرای داکت اسپیلیت به کانال کشی و محلی جهت قرار گرفتن کندانسور نیاز است.
فن کویل ها تنها از طریق یونیت هواساز هوای فضا را تهویه می کنند. این سیستم از طریق پکیج و چیلر آب را تامین می کند. سپس با جریان آب به درون کویل و به چرخش درآمدن فن دستگاه هوای مطبوع تولید می شود. فن کویل قادر به پوشش دادن یک فضای مشخص است زیرا فن کویل ها به صورت یک تکه می باشند.

 

هزینه خرید و نگه داری داکت فن کویل و داکت اسپیلیت

تفاوت داکت فن کویل با داکت اسپیلیت در هزینه خرید آن ها است. داکت اسپیلیت ها قیمت بالاتری نسبت به فن کویل ها دارند. از داکت اسپیلیت برای ساختمان های با متراژ بالا استفاده می کنند. همچنین این نوع سیستم تهویه نیاز به کانال کشی دارد. اما فن کویل ها برای مکان های مجزا بسیار مناسب هستند.
استفاده از داکت اسپیلیت به عنوان سیستم گرمایشی به دلیل مصرف زیاد برق مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل برخی از داکت اسپیلیت ها از قابلیت اتصال کویل آبگرم برخوردار هستند. شما باید قبل از خرید دستگاه به بودجه خود توجه کنید.