نوع کمپرسور به کار رفته در داکت اسپلیت یونیت روتاری برای مناطق گرمسیر

افرادی که در شهرهای گرمسیری زندگی می کنند بهتر است داکت اسپلیت هایی را متناسب با شرایط جغرافیایی خود انتخاب کنند. در واقع عدم رعایت این نکته هزینه های گزاف برق را به دنبال دارد زیرا دستگاه با وجود مصرف زیاد انرژی بازدهی مطلوبی را ندارد. داکت اسپلیت یونیت به دلیل تحمل بار و فشار بیش از حد بعد از گذشت مدت زمان کمی دچار استهلاک و خرابی می شود. شما با یک انتخاب درست و اصولی علاوه بر اینکه می توانید در گرمترین روزهای سال هوایی مطبوع را تجربه کنید، در مصرف انرژی برق نیز صرفه جویی خواهید کرد.

نوع کمپرسور به کار رفته در داکت اسپلیت یونیت روتاری برای مناطق گرمسیر

بهتر است بدانید کمپرسور به نوعی قلب و مرکز سیستم های تهویه مطبوع به شمار می آید. وظیفه اصلی این قطعه فشرده سازی و متراکم کردن گاز مبرد است. در واقع کمپرسور قادر است فرآیند ایجاد و تولید سرمایش و انتقال آن به محیط داخلی را به بهترین شکل انجام دهد. این قطعه با عنوان واحد تراکم در بین افراد شناخته شده است. کمپرسور داکت اسپلیت از یک لوله رانش و مکش تشکیل شده است. این قطعه معمولا در پنل و یونیت بیرونی دستگاه و در داخل کندانسور نصب و پیاده سازی می شود.
بهتر است بدانید کمپرسور از نظر جریان ورودی دارای دو نوع سه فاز و تک فاز است. از نظر مصرف برق کمپرسورها نیز به دو نوع کمپرسور دور ثابت و کمپرسور اینورتر تقسیم می شوند. همچنین کمپرسورها از نظر کارکرد دارای سه نوع کمپرسور پیستونی، روتاری و اسکرال هستند. کمپرسور استفاده شده در داکت اسپلیت یونیت روتاری برای مناطق گرمسیر از نوع روتاری است. این نوع کپرسورها دارای دو نوع دو نوع T1 و T3 هستند.
منظور از T3 مناطق گرم و خشک و منظور از T1 مناطق نیمه‌ گرم و معتدل است. به نوعی می توان گفت این دو مدل برای استفاده در شرایط آب و هوایی گرم و نیمه گرم گزینه های مناسبی به شمار می آیند. کولرهای گازی با این دو نوع کمپرسور از محبوبیت خاصی برخوردار هستند و در سطح وسیعی تولید می شوند.
از مشخصات و ویژگی های بارز کمپرسور داکت اسپلیت یونیت روتاری می توان به کارایی و راندمان بالا در کنار مصرف بهینه برق اشاره کرد. در واقع این نوع کمپرسور به گونه ای طراحی شده است که در کنار کارایی بالا برق کمتری را مصرف می کند. همچنین این نوع کمپرسور قادر است فشرده سازی و گردش ماده مبرد را به خوبی انجام دهد زیرا از تیغه های با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه برخوردار است. بهتر است بدانید امروزه از کمپرسورهای روتاری به دلیل مزایایی که دارند بیشتر استفاده می شود.
کمپرسورهای روتاری نسبت به کمپرسورهای پیستونی سروصدا و لرزش کمتری دارند. در کمپرسورهای روتاری لرزش ها به کمترین مقدار خود می رسند. از دیگر مزیت های کمپرسور روتاری می توان به وزن و اندازه کمتر آن اشاره داشت. این نوع کمپرسورها به دلیل داشتن قطعات کمتر، وزن کمتری نیز دارند؛ به گونه ای که مدل های روتاری نسبت به مدل های پیستونی چهل درصد کم حجم ‌تر و سبک وزن ‌تر هستند. از دیگر مزایای کمپرسورهای روتاری بالا بودن بازدهی آن ها است.

نحوه عملکرد داکت اسپلیت یونیت روتاری برای مناطق گرمسیر

آشنایی با نحوه عملکرد کمپرسور های روتاری

کمپرسور های روتاری از یک محفظه سیلندر مانند و یک پیستون دوار تشکیل شده اند. برای آشنایی با نحوه عملکرد این نوع پیستون لازم است بدانید فرآیند این نوع کمپرسور در پنج مرحله صورت می گیرد. برای شروع فرآیند ابتدا شیر ورودی با حرکت از نقطه شروع باز می شود و حرکت دورانی پیستون نیز داخل محفظه سیلندر آغاز می گردد. همچنین زمانی که پره ها در داخل محفظه به صورت دورانی شروع به حرکت می کنند، در قسمتی از فضای آن خلأ ایجاد می شود. در واقع این نیروی خلأ به نوعی موجب مکش گاز از شیر ورودی خواهد شد.
مرحله سوم همان مرحله فشرده سازی (تراکم) است. در این مرحله دوران پره ها به نوعی موجب می شود تا گاز وارد شده پشت شیر تخلیه فشرده شود. لازم است بدانید در این مرحله شیر تخلیه بسته است. در واقع این عمل باعث می شود دما و فشار سیال بالا رود. آخرین مرحله نیز مرحله تخلیه است. در مرحله تخلیه بعد از آنکه دما و فشار سیال به میزان مشخص شده رسید، شیر تخلیه باز می شود و گاز از سیلندر با دما و فشار بالا به بیرون تخلیه می شود. در پایان کار نیز حرکت 360 درجه ای پره ها در سیلندر به پایان می رسد. در واقع این سیکل عملکرد به نقطه نهایی می رسد و دوباره به نقطۀ شروع باز می گردد. این مراحل به موازات هم و به شکل یک سیکل اتفاق می افتند.